CRM kiezen - een introductie

CRM-software levert een essentiële bijdrage aan je sales, je projectmanagement en je helpdesk. Wij helpen je met de juist CRM kiezen. Een goed CRM-systeem is onmisbaar voor elk groeiend bedrijf. Er komt namelijk altijd een moment waarop je de database van klanten, prospects en kansen niet meer kunt beheren met allerlei spreadsheets in verschillende bestandsvormen. Met het juiste CRM-pakket blijf je concurrerend, ongeacht hoe groot je groeit. Daarom wil je bij de keuze niet over één nacht ijs gaan. Maar hoe kies je de CRM-software die het best bij je past?

Kiezen is niet gemakkelijk. Je kan namelijk pas een keuze maken als je bekend bent met de implementatiemogelijkheden, de mogelijkheden om de software aan te passen aan je bedrijfsprocessen en de mogelijkheden van de software om met je bedrijf mee te groeien. CRM-software aanschaffen en implementeren wil je liefst maar één keer doen en niet ieder jaar.

Wat heb je nodig?

Wat je als allereerste moet doen, is zorgvuldig in kaart brengen wat je bedrijf nodig heeft én wat je budget is. De grootste fout die bedrijven maken bij het aanschaffen van een CRM-systeem, is dat ze verschillende leveranciers en functionaliteiten gaan vergelijken, in plaats van zich te richten op hun eigen wensen en prioriteiten.

CRM Software en marketing automation
Welke vragen moet je beantwoorden?

Het is goed om jezelf enkele vragen te stellen voordat je leveranciers en pakketten gaat vergelijken. Als je deze vragen hebt beantwoord, weet je namelijk waarom en voor wie je CRM-software nodig hebt.

  • Welke processen gebeuren nu handmatig en zouden gedigitaliseerd kunnen worden?
  • Welke processen in mijn bedrijf zijn niet efficiënt en wil ik verbeteren met een CRM-systeem?
  • Welke collega’s gaan CRM gebruiken?
  • Welke collega’s worden verantwoordelijk voor het databeheer in CRM?
  • Welke andere software wil ik koppelen aan een CRM systeem?
CRM kiezen – Waar moet je nog meer op letten?

Daarna zijn er nog twee vragen die je moet beantwoorden voordat je een definitieve keuze maakt.

  • De ‘locatie’ van je CRM-systeem: in de cloud of on-premise?

Met een cloudoplossing, heb je zelf geen server of technische expertise nodig. Je hoeft alleen in te loggen op de CRM software in de cloud met je internetbrowser en je kunt beginnen. Je betaalt maandelijks of jaarlijks abonnementskosten.

Met een on-premise oplossing ben je eigenaar van de software die fysiek bij jou op het bedrijf wordt gehost. Je hebt dan rechtstreeks toegang tot de servers als je de software wilt koppelen aan andere applicaties. Je betaalt geen gebruiks- of abonnementskosten. Je moet echter wel zelf de noodzakelijke hardware en software kopen en het is handig om in dit geval IT personeel in dienst te hebben. Ook betaal je in dit geval implementatiekosten.

  • Welke andere applicaties wil ik integreren in het CRM-systeem?

Je ga een CRM kiezen vooral aan om je bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Daarom moet je er zeker van zijn dat je de andere applicaties die je al hebt en waar je tevreden over bent, kunt integreren met het CRM-systeem. Van Google G Suite en Office 365 tot je ERP-systeem of een ander boekhoudprogramma, je HR-software, je website, je factureringsplatform, je social media en je marketingplatform.

Vraag advies

Twijfel je na het lezen van bovenstaande tips en aandachtspunten nog steeds welke CRM-software en welke aanbieder je moet kiezen?
Vraag dan advies bij een onafhankelijke adviseur, zoals Mobile XL.

 

Zoho Bigin
Voor startende organisaties en bedrijven die nu nog zonder CRM werken is Zoho Bigin een goed begin.
Zoho CRM
Voor de grotere organisaties met uitgebreide behoeftes op het gebied van verkoop en marketing management.
Zoho CRM Plus
Professionele oplossing voor de veeleisende en zeer actieve organisaties met behoeftes op het gebied van marketing automation

Probeer nu gratis het Zoho Unified Customer Experience Platform

Bedien de klant op zijn wenken in ieder stadia van de customer life cycle en maak van hen een ambassadeur van je merk. De Ferrari onder de CRM oplossingen. De ultieme versie van de Zoho Sales en Marketing mogelijkheden.

Zoho CRM Plus banner

 

 

Call Now Button