22jan

Het verhaal van Canvas

Bij Zoho gedijen ze het beste op creatieve vrijheid in alles wat ze doen: de producten die ze bouwen, de verhalen die ze vertellen en de ervaringen die ze creëren. Het is een kernonderdeel van de cultuur, en die persoonlijke benadering zorgt ervoor dat het werk voelt alsof het echt van de medewerkers zelf is.

Vrijheid is de grondlegger van elke ondernemer en daarom willen ze allemaal vrijheid in de manier waarop ze hun bedrijf runnen. Hun producten, kantoren, waarden, cultuur, alles is gepersonaliseerd om hun stijl te vertegenwoordigen. Een gebied waarop de meeste bedrijven echter niet zo’n creatieve vrijheid hebben, is de software die ze gebruiken, met name bedrijfsapplicaties zoals CRM.

Zoho gebruikt Zoho zelf en dus zaten ze in een soortgelijk dilemma. Mensen in verkoop-, marketing-, service- en managementfuncties; gebruiken allemaal hetzelfde CRM, ondanks dat ze niets anders gemeen hebben. Ze werden beperkt door de rigide ervaring van de overigens robuuste software, vertraagd door aspecten die voor hen niet relevant waren.

Zoho wilden dit veranderen en brachten dit naar hun collega Muthuraja, de ontwerpleider van Zoho CRM, en het voelde als telepathie. Sinds onze oprichting in 2005 hebben ze zich altijd gericht op de ervaring van de eindgebruiker, maar op dat moment voelde het plotseling alsof ze aan de vooravond stonden van iets groots.
In 2011 heeft Zoho CRM een nieuw ontwerp gekregen. In drie maanden tijd was het gebruik van CRM zes keer zo hoog, en het liet zien dat geweldig design het gebruik stimuleert. Hoewel de acceptatie een piek kende, wilden klanten iets meer: een betere ervaring.

In 2016 is er een ingrijpende vernieuwing van het Zoho CRM-ontwerp doorgevoerd om een eenvoudigere, meer contextuele ervaring te creëren. De klanten vonden het geweldig, maar ze zeiden ook dat de ervaring gewoon niet persoonlijk voor hen was op een gedetailleerd niveau. Ze wilden dat Zoho CRM verbinding met hen zou maken, zoals Spotify en Netflix deden.
Elke klant die ze spraken had een unieke behoefte aan de esthetiek van hun CRM, hoe de gegevens moesten worden verpakt, enzovoort. Zoho realiseerde zich dat er een ervaringskloof is die erop wacht om te worden opgevuld door iets dat de ervaring van een consumenten-app naar de wereld van CRM-software brengt.

Daarom is Canvas gemaakt, een ontwerpstudio zonder code om klanten te helpen hun eigen gepersonaliseerde ervaringen te creëren. Industrie, rol, processen, geografie, ideologie, normen, er is zoveel diversiteit. Het is in zo’n diversiteit dat echte eenheid wordt gevonden, daarom is er besloten om elke CRM-gebruiker de creatieve vrijheid te geven die ze nodig hebben.
Deze is voor mensen met een unieke smaak en voorkeuren, die esthetiek en flair koesteren en die graag zaken doen met een persoonlijk tintje. Dit is ons eerbetoon aan de wereld van CRM, een wereld die een nieuw tijdperk van klantrelaties kan inluiden.

 

Call Now Button