15mei

Verbeter de betrokkenheid bij je bedrijf op social media: bouw een paar beren

We doen het onbewust allemaal, we weten niet eens dat we het doen. We spiegelen de mensen die we ontmoeten en nemen de houding over van de plaatsen waar we naartoe gaan.

Je hebt de stad waarin je bent geboren misschien verlaten, maar als je teruggaat, merk je dan dat je terugvalt in oude gewoonten? Je accent kan iets veranderen, je gebruikt spreektaal en je zult je meer gaan gedragen zoals de mensen om je heen.

We kleden ons vaak op dezelfde manier als onze vrienden of onze sociale groep, kopen dezelfde technologie en gaan op vakantie naar vergelijkbare plaatsen.

We spiegelen onze omgeving.

Dit moeten we ook proberen te doen op social media.

Je bent niet je klant

Ik spreek hier nogal vaak over tijdens mijn trainingen. De kans is groot dat je niets koopt van het bedrijf waarvoor je de social media beheert. Als je bij een bureau werkt, beheer je de social media voor veel verschillende merken.

Denk geen moment dat de klant hetzelfde aantrekkelijk, mooi, grappig of cool vindt als jij.

Je bent niet je klant of de klant van je klant.

Stem en toon

Een overeenkomstige houding hebben ten opzichte van je perfecte klant is essentieel. Je maakt een betere verbinding. Hij loopt onmiddellijk warm voor je en zal gemakkelijker met je omgaan.

Bepaal welke stem je voor je publiek gaat gebruiken en houd je eraan. Het is prima om een ​​individuele persoonlijkheid toe te voegen, maar de algemene toon hetzelfde te houden.

Ik ben oud, bijna 50, en ik ken dit marketingtrucje al heel lang. Telkens wanneer ik berichten zie die beginnen met “OMG! Ik ben zo opgewonden …”, dan grimas ik, vloek zachtjes en schakel uit. Als ik de doelmarkt was geweest, had je me meteen verloren. Het is de verkeerde stem en toon voor mij.

Schrijf op hoe jouw klant verwacht dat je klinkt. Gebruik je milde vloeken? Ben je stoer of conservatief? Welke stijl afbeeldingen moet je verzamelen?

Als je een bureau bent, doe dit dan voor al het publiek van al je klanten.

Creëer een aantal persona’s

Veel bedrijven hebben meer dan één type klant, en meestal nooit meer dan drie of vier. Een geweldige manier om te bepalen hoe je voor elk van je doelgroepen moet klinken, is door een neppersoon of persona voor hen te bouwen.

Kies een naam, leeftijd en geslacht. Hoeveel verdient hij/zij? Welke films en muziek vinden hij/zij leuk?

De belangrijkste vraag die je moet stellen, is: wat zorgt ervoor dat hij/zij koopt of doet wat je met je campagne wil bereiken?

Bouw je persona op en geef die verzonnen persoon wat hij/zij wil horen.

Bouw wat beren (kleed ze aan)

Als je voor een drukbezet bureau werkt, wissel en verander je de hele tijd van personage en dat kan vermoeiend worden.

Ik werkte vorig jaar samen met een bureau dat de sociale media beheerde voor een trouwjurkwinkel, een antivirussoftwarebedrijf, een accountantsketen en een winkel waar spullen werden verkocht om te vissen!

Stel je voor dat je de aanstaande bruid verstrikt raakt in een vishengel. 

Een tactiek die we gebruikten, was knuffelberen kopen, ze als persoon aankleden en er een klein naamplaatje op te plakken. Als de marketingmanager voor een klant moest schrijven, pakte ze de beer op en schreef voor die persoon.

Het hielp de geest te concentreren, leverde betere resultaten op en was leuk.

Praat met de baas en krijg wat budget voor een beer!

Conclusie

Als je je klanten kunt aanspreken en hen kunt geven wat ze willen, verbeter je hun betrokkenheid en genereer je meer verkopen en leads.

Een andere bonus is dat je je autoriteit versterkt, wat online essentieel is. We moeten aantonen dat we weten waar we het over hebben in de taal die je klant begrijpt. Social media is een geweldige manier om deze boodschap creatief over te brengen.

Dit artikel is een vertaling en bewerking van deze blog.

Call Now Button