Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/wp-content/themes/siber/single.php on line 52
04jul

De Toekomst van Retail – Hoe shoppen we over 10 Jaar?

Het is algemeen bekend dat de traditionele Retail het lastig heeft. Zelfs de grote organisaties die jarenlang het straatbeeld hebben bepaald sluiten honderden vestigingen. Hoe ziet de toekomst van Retail er uit over een aantal jaar.

Gezien de gestage migratie naar mobiele en e-commerce shops zal je jezelf wellicht afvragen hoe de Retail er in de toekomst gaat uitzien. De voorspelling is dat er steeds meer een combinatie komt van flexibele-fun-on-demand diensten en producten. De consument verwacht gemak, wil vermaakt worden bij het shoppen. En wil dat op het moment dat het hem of haar uitkomt, namelijk op ieder geschikt moment. Een nieuw woord is hiervoor ontstaan Consutainment. Consutainment is belangrijk in de toekomst van Retail.

Gemak, beleving en heel veel variaties – het wordt een volkomen nieuwe wereld. Dit alles is een must in de toekomst van Retail.

Gaan we nu allemaal thuis op de bank in onze onderbroek voortaan onze aankopen doen? Gaat de fysieke winkel compleet verdwijnen uit het straatbeeld? Wordt het beeld dat de Jetsons ons een groot aantal jaren geleden al schetsten nu echt werkelijkheid?

Hier zijn een aantal dingen die je mag verwachten met de huidige stand van zaken van de bestaande technologieën.

Supersnelle leveringen

Vandaag is de norm bij online aankopen dat de levering in twee dagen plaatsvind. Maar wanneer je hebt opgelet dan zie je dat dit aan het veranderen is. Verassend genoeg zegt zelfs een hoog percentage van 25% van de consumenten dat indien bezorging de volgende dag niet mogelijk is zij de geplande order niet plaatsen bij de online- retailer.

En dat is pas het begin. Het leveren van bestellingen binnen twee uur met drones is een realiseerbare toekomst. In Amerika heeft Amazon het nu al over het bezorgen van bestellingen in de toekomst met drones binnen 30 minuten.

Je keuken vult zichzelf aan

Amazon heeft het al over de “Dash Button,” een knop die je kan instellen en je de mogelijkheid geeft met één druk een nieuwe voorraad van je favoriete product te bestellen.

Dash Buttons

Er schijnt zelfs een Dash-button te zijn van het Nederlandse Heineken. Altijd een koud biertje in je koelkast.

Maar in de toekomst van retail zal dit geheel automatisch gebeuren zonder dat je er zelf ook maar iets voor behoeft te doen. Een startup – WePlenish -, levert al een aantal “IoT-gebaseerde” smart containers die je huishouden revolutionair op zijn kop zetten.

Je hoef je geen zorgen meer te maken over de essentiële zaken zoals koffie, hondenvoer of koekjes. In de containers zit een sensor die automatisch detecteert wanneer de voorraad bijna op is en exact op tijd automatisch een nieuwe bestelling plaats bij de leverancier zonder dat je er ook maar een vinger voor hoeft uit te steken. Het gaat je niet meer overkomen dat je vroeg in de ochtend opstaat en de koffie op is. Of dat je snel naar de winkel moet rennen omdat je bent vergeten nieuw hondenvoer te kopen.

Weet precies wat waar op voorraad is!

Heb je dat ook weleens gehad? Je ging naar een winkel om iets te kopen en vervolgens kwam je er achter dat het product dat je wilde kopen niet op voorraad was. Hoe frustrerend is zo’n ervaring. Een nieuwe functie van Google Home geeft mensen nu de mogelijkheid  om Google Assistant te vragen waar de dichtstbijzijnde winkel is waar ze een bepaald product in de juiste kleur en maat nog op voorraad hebben.

Bijvoorbeeld: “Google, waar kan ik de een paar bruine schoenen in maat 43 vinden van het merk …….?” Google Assistant verteld jou dan exact hoeveel winkels deze schoenen op voorraad hebben staan en welke winkel het dichts bij jouw huidige locatie is.

Uiteraard is dit nog niet beschikbaar voor alle winkels e