04jul

App Promotie

De app promotie is heel belangrijk om je app succesvol te maken. Het komt maar al te vaak voor dat bedrijven of organisaties een perfect functionerende app hebben laten ontwikkelen. Maar vervolgens niets doen voor de promotie van de app. Een grote fout want met alleen het plaatsen van je app in de Apple App Store en Google Play Store ben je niet klaar.

Het aantal apps dat daadwerkelijk in de app store wordt gevonden omdat iemand er naar zoekt is heel klein. Dus zeker als je een lokale app hebt ontwikkelt dan is aan te raden om de app goed te promoten. App marketing is een vast onderdeel binnen het proces van het ontwikkelen van een app en bijbehorende app promotie.

Voor de grote internationale bedrijven die een app in de markt willen zetten zijn er uiteraard de grote gespecialiseerde marketingbureaus, maar ook voor de MKB ondernemer is het mogelijk om door middel van marketing je app zelf of met behulp van ons te promoten.

Mond-tot-mond reclame is de beste App Promotie

Zoals met alle reclame is mond-tot-mond reclame de beste reclame. Tijdens feestjes, borrels en tijdens het werk worden apps besproken. Misschien ken je (of ben je) ze wel, de vrienden die altijd die nieuwste apps lijken te hebben en deze apps aanraden aan anderen. Wanneer jouw app op een dergelijke manier in heet voetlicht komt dan is dit de beste app promotie die je kunt verkrijgen.

Stappenplan voor App Promotie

Stap 1 is om deze groep mensen te leren kennen, want voordat iemand een app download spreken ze vaak iemand die hun de app aanraadt. Deze ‘beïnvloeders’ worden ook wel de ‘early adopters’ genoemd. Zij zorgen voor de eerste gratis app promotie. Dit wordt jouw uitdaging: ontdekken wie deze groep is voor jouw app. Deze groep is voor iedere app namelijk anders. Daar kom je achter door met je doelgroep te praten.

stap 2 is belangrijk om erachter te komen waarom de early adapters jouw app handig vinden.Want zij zorgen ongevraagd voor jouw app promotie. Er zijn nu eenmaal veel apps, je valt pas op bij deze groep mensen als jouw app meer dan normaal aan hen te bieden heeft. Dat betekent vaak meer dan een app-functies “die wel handig is” maar juist zeer specifiek toepasselijk en gebruiksvriendelijk in de situatie waarin de doelgroep de app inzet. Nadat je de groep hebt leren kennen, bespreek je met hen in welke situatie jouw app handig is. Welke problemen ondervinden ze in die situatie? Wat hebben ze er al aan gedaan om het op te lossen? Vraag de early adopters dus naar hun bestaande gedrag.

Stap 3 Gebruik deze kennis over het gebruik van je app en zet deze om in een promotiestrategie. Promoot aan de juiste mensen op het juiste ogenblik jouw app.

Stap 4 De kunst is om deze groep van early adopters in een korte periode te triggeren om de app te proberen. Als de uitvoering van de app goed is, overtuig je hen om de app te blijven gebruiken. En vervolgens jouw app aan te bevelen aan hun vrienden. Zo breng je de mond-tot-mond reclame op gang. Dit kun je verder stimuleren door hen te vragen en te belonen om de app te delen met hun omgeving.

 

App Promotie voor Store Optimization

App Store Optimization is ervoor zorgen dat je app goed gevonden wordt in de appstore. Daarvoor zorg je in een aantal stappen

  • Bekijk naar welke zoekwoorden je doelgroep zoekt in de appstore. Zet de belangrijkste zoekwoorden in de appstore bij het zoekwoorden veld en zet het achter de titel van je app (daarom is het Whatsapp messenger, Spotify Music en Rabo bankieren). Dit zorgt ervoor dat je op deze woorden beter wordt gevonden.
  • Focus in de beschrijving vooral op het overtuigen van de lezer (met nut, emotie en een lijst met functies) om de app te downloaden. De zoekwoorden hoeven hier niet te staan, dit draagt niet bij aan beter gevonden worden.
  • Vraag mensen om een positieve waardering van je app. Bijvoorbeeld door het in je app te vragen.
  • Zet geen woorden in je app-icoon. Kijk naar iconen van de concurrentie en zorg dat je icoon ertussen uit springt.
  • Zorg voor screenshots die de emotie van de app communiceren en laten zien hoe je app werkt. Dus niet alleen een icoon of een instellingscherm.
  • Reageer met een positieve instelling op de klachten die mensen achterlaten in de appstore en los problemen snel op.
  • Wanneer je een video maakt, laat dan vroeg in de video zien wat het “WOW-moment” is: Laat daarnaast de belangrijkste emotie van je app zien.
  • Wanneer je een nieuwe versie van je app neerzet in de appstore, geef in het “dit is nieuw” veld aan waarom mensen moeten updaten.

Appstore Promotie

Mensen zullen je app downloaden via de appstore. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze via de appstore van je app gehoord hebben. Promotie van je App via de App Store is alleen van belang wanneer de doelgroep van je App zeer breed is en de App eventueel ook internationaal gebruikt kan gaan worden. Heb je een lokaal publiek dat beperkt is tot bijvoorbeeld je klanten dan is dit minder van belang. Promotie van je app via de appstore is lastig: er staan in de Google en Apple Appstores elk zo’n 1,4 miljoen apps daar val je niet snel tussen op. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om gebruikers in de appstore voor je te laten kiezen:

Communiceer vooral nut

Laat mensen zien, voordat ze de app gaan downloaden, wat het nut is van de app. Denk na wat het hén oplevert en zeg het op de manier waarop ze het zelf nodig hebben. Dat zijn dus niet alleen de functies van de app, maar vooral wat het gebruik van de app hen oplevert.

Laat gebruikers een emotie voelen

Mensen maken voor een groot deel beslissingen gebaseerd op emoties. Ook de keuze om jouw app te downloaden. Kies een emotie die past bij het nut van je app en laat deze zien door afbeeldingen, de app-naam, het icoon en tekstuele beschrijving.

 

Leave a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button