Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/wp-content/themes/siber/single.php on line 52
15mei

6 technieken om feedback van klanten te verzamelen

Slechts één op de 26 klanten geeft vrijelijk zijn mening over een bepaald product of bepaalde dienst (Huffpost). Dus als de klacht van een klant wordt genegeerd, bedenk dan dat tegelijkertijd ongeveer 26 klanten verloren gaan, die er gewoon voor kiezen om in stilte te vertrekken.

Een manier om dit op te lossen, is door je klanten ervan te verzekeren dat ze een stem hebben en dat er naar hun woorden wordt geluisterd. Om te zorgen dat je klanten zich uitspreken, moet je hun aandacht op het juiste moment trekken via het juiste kanaal en met de juiste vragen.

Een enquête is een waardevol hulpmiddel waarmee je een beter inzicht krijgt in de eisen van je klanten, waarmee je hun tevredenheid kunt bepalen en hun loyaliteit kunt meten. Door een vragenlijst in te vullen, kunnen klanten hun mening geven en hun kant van het verhaal presenteren. Echter, bij het vragen om feedback is het belangrijk dat je de beste manier kiest om je klanten te benaderen.

Hieronder staan ​​een paar verschillende contactpunten die in de SaaS-wereld vaak worden gebruikt in om feedback te verzamelen:

– Uitlogpagina’s

– E-mailcampagnes

– SMS-enquêtes

– In-product widgets

– Social media campagnes

– Mobiele app-meldingen

Feedback via uitlogpagina’s:

Enquêtes die worden weergegeven op uitlogpagina’s zijn een niet-opdringerige manier om feedback te verzamelen onmiddellijk nadat een klant zich met een product heeft beziggehouden. Er zijn twee manieren waarop een uitlogonderzoek kan worden weergegeven:

  1. On-Click (bij het klikken binnen de omgeving en voor het uiteindelijke uitloggen)
  2. Post Logout (na het uitloggen op een nieuwe pagina)

Enquête bij klikken: bij deze methode verschijnt de enquête als een pop-up zodra de gebruiker probeert uit te loggen. Met deze methode kan een aanzienlijk aantal reacties worden verzameld en kan informatie over de gebruiker vanuit het product worden gepusht. Het is niet nodig om de gebruiker een duwtje te geven om persoonlijke informatie in te vullen. Echter, sommige gebruikers vinden dit wel een belemmering van het afmeldingsproces.

Enquête na afmelden: zodra gebruikers zich afmelden bij het product, worden ze naar een landingspagina voor onderzoek geleid in plaats van naar de startpagina. Er is geen belemmering en er zijn geen problemen met de naleving van de AVG. Er kunnen echter minder reacties zijn, omdat klantinformatie binnen de enquête moet worden verzameld en klanten mogelijk niet wachten tot het einde van het afmeldingsproces.

E-mailcampagnes:

E-mailcampagnes zijn een kosteneffectieve methode om het proces van klantenfeedback verzamelen te stroomlijnen. Ze laten je snel verbinding maken met je klanten en kunnen relevante informatie bieden voor een betere analyse.

Hier zijn enkele manieren om je enquêtes in een e-mail op te nemen:

  1. Gehyperlinkte tekst of afbeelding
  2. CTA-knop (call to action)
  3. Ingesloten code

Sms-enquêtes:

78% van de Amerikaanse consumenten zegt dat het sturen van een sms de snelste manier is om hen te bereiken. Sms-enquêtes hebben 8% meer respons dan e-mailenquêtes. Enquêtes die via sms-berichten worden verzonden, kunnen worden gepersonaliseerd en aangepast en naar een gerichte lijst met gewaardeerde klanten worden gestuurd, maar een barrière om sms te gebruiken, is dat je voor deze enquêtes toegang nodig hebt tot persoonlijke informatie (telefoonnummers).

Weergave in het product (in-product display):

Deze enquêtes geven je de kans om realtime feedback van klanten te verzamelen, terwijl de klant opener feedback kan geven. Deze manier biedt snelle toegang en snelle, gegarandeerde reacties. Enquêtes in het product kunnen op drie manieren worden weergegeven:

  1. Pop-up onderzoek
  2. Widget onderzoek
  3. Collapsible onderzoek

Mobiele applicaties:

In-app-meldingen bieden dezelfde voordelen als een SMS-enquête met als extra voordeel dat de gebruiker bereikbaar is zonder contactgegevens. Een beperking is dat deze manier alleen kan worden gebruikt om feedback te verzamelen van klanten die mobiele applicaties hebben geïnstalleerd.

Alle hierboven genoemde technieken hebben zowel voor- als nadelen en moeten worden gekozen op basis van het profiel van je klanten en het type enquête dat je wilt weergeven. Hier volgen enkele algemene dingen om te onthouden:

  • Test altijd de flow voordat je iets live zet
  • Maak de enquête onzichtbaar voor klanten die al hebben deelgenomen
  • Houd de reacties bij
  • Volg reacties snel mogelijk op
  • Vraag toestemming van klanten voor een follow-up

Dit artikel is een vertaling en bewerking van deze blog.

 

 

 

 

 

Call Now ButtonSnel contact