Alles wat je moet weten over Zoho Analytics en hoe je het optimaal benut
Zoho People biedt uitgebreide analysemogelijkheden waarmee organisaties waardevolle inzichten kunnen verkrijgen uit hun HR-gegevens. De rapportage- en analysetools helpen bij het volgen van trends, het beoordelen van prestaties en het verbeteren van de besluitvorming.
Analytics
Om alle rapporten onder Analytics te bekijken, klik op Rapporten in de linker-benedenhoek van je scherm en ga naar het tabblad Analytics.

Er zijn uitgebreide rapportage opties in iedere module. Zo kun je een rapport uit-draaien voor de aanwezigheid van je personeel en de bijbehorende urenstaat. Je kan rapporten op maat genereren met de handige filteropties! De integratie van Zoho People met Zoho Analytics, stelt je in staat om rapporten aan te passen op jouw specifieke behoeften.
Belangrijke punten voor Analytics in Zoho People
- Dagelijkse gegevens-synchronisatie
is niet mogelijk voor de aanwezigheidsservice in Zoho People. - Synchronisatie van aanwezigheidsgegevens
vindt pas plaats na het einde van de geconfigureerde betaal-periode. Rapporten worden pas aan het eind van de betaal-periode gegenereerd.
- Configuratie van de betaalperiode
is verplicht om aanwezigheids-rapporten te genereren. - Voor medewerkers met niet-overeenkomende betaal-periodes
vindt de synchronisatie van aanwezigheidsgegevens plaats aan het einde van elke maand.
Hoe moet je een rapport genereren?
Als je de onderstaande stappen volgt, geneer je een rapport in Zoho Analytics:
- Ga vanaf je startpagina naar Analytics > Rapport maken.
- Voer de Rapportnaam in.
- Selecteer onder Rapporttype de optie Grafiek of Samenvatting.
- Kies onder Rapport gebaseerd op het juiste formulier.
- Klik op Maken.
- Sleep de gewenste velden naar de X-as en Y-as.
- Sleep een kolom naar Kleur om de grafiek verder te categoriseren.

Hoe moet je een rapport bewerken?
Volg de volgende stappen voor het bewerken van een rapport:
- Van de homepage ga je naar: Reports > Analytics.
- Open het rapport dat je wil bewerken.
- Klik op Bewerken in de rechter kolom.
- Voer de bewerkingen uit die je wil uitvoeren.
- Klik op Opslaan.

Hoe verwijder je een rapport?
Volg de volgende stappen voor het verwijderen van een rapport:
- Ga naar Reports > Analytics.
- Selecteer het rapport dat je wilt verwijderen.
- Klik op het prullenbak icoontje om te verwijderen.

Een rapport delen met anderen
Als je een rapport hebt aangemaakt in Zoho analytics is het delen van de rapportage vrij eenvoudig. Zeker met mensen die remote werken of als je snel iets moet delen vanuit een teamspace.
- Ga naar Reports > Analytics.
- Selecteer het rapport dat je wilt bewerken.
- Klik op het icoon naast de ‘gemaakt door’ property.
- Onder Delen met zoek je de gebruiker in een lijst naar keuze.

Rapportplanner
Als je rapporten hebt aangemaakt in Analytics, kun je deze periodiek naar iemand verzenden met behulp van de Rapportplanner. Met de Rapportplanner kun je een workflow creëren waarin je de ontvangers selecteert. De juiste rapporten kunnen aan deze workflow worden gekoppeld en periodiek per e-mail worden verzonden (wekelijks, maandelijks, etc.) op het door jou gewenste tijdstip.
Een rapport exporteren
- Ga vanuit je startpagina naar Analytics.
- Klik op het rapport dat je wilt exporteren.
- Klik op ‘Exporteren’ in de rechterbovenhoek van het rapport.
- Kies het gewenste formaat uit de lijst (CSV, Excel, PDF, Afbeelding, HTML).
- Klik op Exporteren om het proces te voltooien.
Belangrijke punten eigenaar – eigendom wijzigen
- De eerste persoon die een rapport aanmaakt, wordt automatisch de Analytics-eigenaar en heeft exclusieve toegang tot aggregatieformules bij het maken van rapporten.
- Als de superadmin niet de Analytics-eigenaar is, kan deze het eigendom overnemen. Eigendom kan niet worden toegewezen zonder de authenticatie van de huidige eigenaar. De optie verschijnt alleen voor superbeheerders die dit nog niet hebben gedaan.
- Om het eigendom over te dragen, moet de Analytics eigenaar contact opnemen met de superbeheerder. Alleen de superbeheerder kan de eigendomsoverdracht uitvoeren.
- De rol, status en inlogstatus van de Analytics eigenaar kunnen niet worden gewijzigd. De eigenaar kan ook niet worden omgezet naar een werknemers-profiel.
- Als de Analytics-eigenaar de organisatie verlaat of zijn service wordt uitgeschakeld, zijn de rapportagegegevens niet meer toegankelijk en stopt de synchronisatie. Het is daarom belangrijk om het eigendom over te dragen voor vertrek.
Eigendom van de Analytics-eigenaar wijzigen
Volg deze stappen om het eigendom van de Analytics-eigenaar te wijzigen:
- Ga naar Analytics.
- Klik op het ellipsis-icoon (drie puntjes).
- Klik op Analytics-eigenaar wijzigen.
- De superadmin ontvangt een e-mail.
Aggregatieformules
Aggregatieformules gebruiken functies zoals SUM en AVG in berekeningen. De resultaten worden niet als extra kolommen aan de basistabel toegevoegd, maar zijn gekoppeld aan de tabel waarop ze zijn aangemaakt in deze low-code omgeving. Ze kunnen worden gebruikt bij het maken van rapporten zoals grafieken, draaitabellen en samenvattings-weergaven, net als andere tabelkolommen.