Marketing Automation

Een marketeer loopt tegen enorm veel uitdagingen aan. De markt verandert continu, de klant is mondig en veeleisend. Mensen doen hun eigen onderzoek, lezen reviews, vragen vrienden om raad.
Gaan in een winkel een product uitproberen, maar bestellen vervolgens online. En als ze een keus hebben gemaakt voor een kennismaking, een product of een dienst, worden ze het liefst direct geholpen. Via het kanaal waarmee ze contact opnemen. Eenvoudige e-mail marketing door al je prospects en/of al je klanten tegelijkertijd dezelfde e-mail te sturen werkt al lang niet meer. Met marketing automation bereik je de juiste doelgroepen, op het juiste moment, via het juiste kanaal.

Wat is marketing automation?​

Het begrip marketing automation kan verwarrend zijn. Als je dit letterlijk vertaalt naar het Nederlands, staat er ‘het automatiseren van marketing processen’. Maar dat kun je natuurlijk op veel manieren opvatten. In de meeste gevallen draait het om het optimaliseren van de customer journey voor B2B marketing. Met als doel leadgeneratie en leadnurturing. Dat is dus conversie. De kanalen en mogelijkheden die je kunt gebruiken om contact te leggen met leads (en klanten) zijn bijna eindeloos.
Denk bijvoorbeeld aan e-mail communicatie, gepersonaliseerde content op je website (landingspages), SMS-berichten, chatberichten en aangestuurde advertentiecampagnes.

Software voor marketing automation zorgt automatisch voor meer en betere leads. En het stopt niet bij leadgeneratie. Door deze software leert meer over je online bezoekers, personaliseer je je communicatie, en zorg je er dus uiteindelijk voor dat leads gaan converteren. Als je je marketing automation koppelt met de registratie van verkoop en conversie in bijvoorbeeld een CRM systeem, kun je precies analyseren welke kanalen en acties hebben geleid tot welk resultaat. Je ziet wie welke online reis heeft afgelegd en hoe iemand in contact kwam met je bedrijf.

Er zijn tientallen marketing automation systemen op de markt. Van eenvoudig tot complex en van gratis tot kostbaar. Een aantal features hebben deze systemen allemaal gemeen:

Belangrijkste functionaliteiten marketing automation software

E-mailmarketing
Denk aan nieuwsbrieven, autoresponders, html templates en platte tekst e-mails.
Lead scoring
Een lead score toekennen aan een persoon en de score aanpassen gebaseerd op gedrag.
Website tracking
Integratie met je website en eventuele webshop om het bezoek- lees- en klikgedrag van personen te volgen.
Segmentatie
Bezoekers en volgers segmenteren op basis van gedrag en eigenschappen.
CRM
Marketing automation software biedt CRM functionaliteiten of een vergaande koppeling met CRM software.
Personalisatie
De mogelijkheid om gepersonaliseerde content te bieden aan bijvoorbeeld mensen die zich inschrijven voor een bepaalde nieuwsbrief.
Tags
Bezoekers een tag meegeven op basis van gedrag en eigenschappen.
Als… dan… scenario’s
Scenario’s instellen op basis van gedragingen van bezoekers en klanten.
Funnel analytics
Statistieken die inzicht bieden in hoe mensen zich door de funnel bewegen.

Welke marketing automation software kies jij?

Het is belangrijk dat je de aanbieder kiest die niet alleen bij je huidige situatie past, maar ook met je meegroeit als je bedrijf uitbreidt. Het gemak waarmee je data kunt overzetten, moet ook een belangrijke rol spelen, net als de koppeling met CRM en andere software. Mobile XL kan je hierbij uitstekend adviseren.

Call Now ButtonSnel contact