

A. Algemeen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het
verrichten van werkzaamheden. - Opdrachtnemer: Mobile XL B.V. gevestigd aan de Marisstraat 26 – 6165 AS – Geleen – Nederland, geregistreerd bij de KvK
onder nummer 66951763, dat in opdracht van of ten behoeve van Opdrachtgever diensten en/of werkzaamheden verricht,
of die de wederpartij van Opdrachtgever is in een Overeenkomst van opdracht.
3.Werkzaamheden: Alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die door Opdrachtnemer uit anderen hoofde
worden verricht. Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het woord en omvat in ieder geval de werkzaamheden zoals
vermeld in de opdrachtbevestiging.
4.Bescheiden: Alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde informatie, goederen en zaken, zowel
fysiek als digitaal, waaronder stukken of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door
Opdrachtnemer vervaardigde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers.
5.Overeenkomst: Elke afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het verrichten van werkzaamheden door
Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever, conform het bepaalde in de opdrachtbevestiging.
6.Kantoortijden: de gebruikelijke werktijden van Opdrachtnemer, te weten maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur
tot 17.00 uur, met uitzondering van feestdagen.


B. Toepasselijkheid
1.Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en Overeenkomsten, alsmede de daaraan
voorafgaande aanvragen en offertes, en de tenuitvoerlegging van die Overeenkomsten alsmede daaraan voorafgaande
werkzaamheden tussen Opdrachtnemer en potentiële of bestaande contractpartijen van Opdrachtnemer en tussen
Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
2.Uitdrukkelijk uitgesloten wordt de toepasselijkheid van andere algemene voorwaarden dan deze voorwaarden, hoe
dergelijke andere algemene voorwaarden ook mochten zijn genaamd en welke vorm deze ook mochten hebben, daaronder
mede begrepen andere algemene voorwaarden van de Opdrachtgever of welke door de Opdrachtgever mochten worden
gehanteerd, en de toepasselijkheid van zulke andere algemene voorwaarden wordt door Opdrachtnemer uitdrukkelijk van
de hand gewezen. Door het aanvaarden van door of namens Opdrachtnemer verrichte diensten, aanvaardt Opdrachtgever
onvoorwaardelijk dat deze voorwaarden van toepassing zijn en dat de toepasselijkheid van andere algemene voorwaarden
als in dit lid bedoeld is uitgesloten, en doet voor zover de Opdrachtgever afstand van de toepasselijkheid van andere
algemene voorwaarden.
3.Indien enig beding, deel uitmakend van deze algemene voorwaarden of van de Overeenkomst, nietig zou zijn of
vernietigd wordt, blijft de Overeenkomst voor het overige in stand en zal het betreffende beding in overleg tussen partijen
onverwijld worden vervangen door een beding dat de strekking van het oorspronkelijke beding zoveel mogelijk benadert.


C. Aanvang en duur van de Overeenkomst
1.Elke Overeenkomst komt eerst tot stand en vangt aan op het moment dat de door Opdrachtgever ondertekende
opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer retour is ontvangen en is ondertekend dan wel op het moment dat de
werkzaamheden door Opdrachtnemer aanvangen. De opdrachtbevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte informatie. De opdrachtbevestiging wordt geacht de inhoud van de
Overeenkomst en de tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer overeengekomen verbintenissen juist en volledig weer te
geven.
2.Een Overeenkomst bindt Opdrachtnemer alleen wanneer deze is aangegaan c.q. wanneer de schriftelijke bevestiging
bedoeld in het eerste lid van dit artikel is ondertekend door een of meer personen, die gerechtigd zijn de Opdrachtnemer
ter zake te binden. Overeenkomsten of aanvullingen en/of wijzigingen daarop of daarin, en afspraken, toezeggingen enz.
gesloten, gemaakt of gedaan door een werknemer of werknemers van Opdrachtnemer, die niet gerechtigd zijn de
Opdrachtnemer ter zake te binden, dan wel welke niet in schriftelijke vorm zijn gemaakt, zijn voor Opdrachtnemer niet
bindend.
3.De Overeenkomst heeft de duur zoals bepaald in de offerte en kan door Opdrachtgever niet zonder voorafgaande
toestemming van Opdrachtnemer tussentijds worden opgezegd. Indien de Overeenkomst wordt aangegaan voor
(on)bepaalde tijd waarbij de diensten telkens na afloop van een periode worden verlengd, kan Opdrachtnemer de
Overeenkomst enkel beëindigen met inachtneming van de opzegtermijn zoals bepaald in de offerte en tegen tijdige
opzegging zoals bepaald in de offerte. Indien door Opdrachtgever voorafgaand aan de uitvoering van de werkzaamheden
uren zijn ingekocht conform de tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever aangegane overeenkomst en Opdrachtgever de
overeenkomst beëindigt voordat deze uren gedeeltelijk dan wel volledig zijn besteed heeft Opdrachtgever geen recht op
restituti e van deze uren en blijft Opdrachtgever gehouden deze uren te betalen. In dat geval heeft Opdrachtgever
gedurende 18 maanden nadat de desbetreffende uren door Opdrachtgever zijn verkregen het recht om voor die reeds
betaalde uren alsnog de werkzaamheden van Opdrachtnemer verleend te krijgen, onder de voorwaarden zoals bepaald in
deze algemene voorwaarden en de tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever geldende overeenkomst. Indien de
Overeenkomst wordt aangegaan voor de uitvoering van een project eindigt de Overeenkomst bij de oplevering van de in de
offerte overeengekomen werkzaamheden, tenzij in de offerte anders is bepaald. Tussentijdse opzegging door
Opdrachtgever is uitgesloten, tenzij in de offerte of in deze algemene voorwaarden anders is bepaald.
4.Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen of indien in deze Algemene Voorwaarden anders is bepaald, kan
Opdrachtgever de Overeenkomst door voldoening van een afkoopsom tussentijds beëindigen. De hoogte van de afkoopsom
is gelijk aan de resterende vergoedingen welke verschuldigd zouden zijn als de Overeenkomst niet tussentijds zou zijn
beëindigd. De afkoopsom is direct opeisbaar bij tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst door Opdrachtgever.
5.Een eventuele wijziging en/of gedeeltelijke annulering of algehele annulering van een opdracht, door of op verzoek van
de Opdrachtgever, kan alleen plaatsvinden met de voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer en op
voorwaarde, dat de reeds door Opdrachtnemer c.q. door een werknemer of werknemers van Opdrachtnemer verrichte
werkzaamheden geheel door de Opdrachtgever worden vergoed.
6. Voor werkzaamheden en/of opdrachten waarvoor geen offerte of opdrachtbevestiging wordt verzonden, dan wel indien
de opdrachtbevestiging (nog) niet getekend retour is ontvangen, geldt dat de Overeenkomst tot stand komt onder
toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op het moment, dat door of namens Opdrachtnemer daadwerkelijk met
de uitvoering van de Overeenkomst wordt begonnen, terwijl ingeval geen offerte of opdrachtbevestiging is verzonden de
declaratie van Opdrachtnemer als opdrachtbevestiging wordt beschouwd, welke tevens geacht wordt de Overeenkomst
juist en volledig weer te geven.
7. Opdrachtnemer is ten opzichte van de Opdrachtgever gerechtigd bij het aangaan van een Overeenkomst, dan wel
daarna, voordat van de zijde van Opdrachtnemer met de uitvoering van de Overeenkomst wordt begonnen, dan wel die
uitvoering wordt voortgezet, de verstrekking door de Opdrachtgever te verlangen van voldoende zekerheid ter zake van
tijdige voldoening door de Opdrachtgever aan zijn/haar betalingsverplichtingen en eventuele overige verplichtingen ten
opzichte van Opdrachtnemer.
8. Opdrachtnemer is ten opzichte van de Opdrachtgever gerechtigd en bevoegd derden in te schakelen ten behoeve van de
uitvoering van de Overeenkomst. De kosten hiervan zullen enkel aan de Opdrachtgever worden doorberekend indien de
Opdrachtgever voorafgaand met het inschakelen van de derde partij heeft ingestemd.
9. Alle opdrachten van de Opdrachtgever worden geacht uitsluitend te zijn aanvaard door en elke Overeenkomst van
opdracht wordt geacht uitsluitend te zijn gesloten met Opdrachtnemer. Dit geldt ook indien het de uitdrukkelijke of
stilzwijgende bedoeling van de Opdrachtgever is, dat de opdracht door een werknemer van Opdrachtnemer zal worden
uitgevoerd. De werking van artikel 7:404 van het Burgerlijk Wetboek en de werking van artikel 7:407 lid 2 van het Burgerlijk
Wetboek worden volledig uitgesloten.
10. Het staat Opdrachtgever vrij de totstandkoming van de Overeenkomst met andere middelen te
bewijzen.


D. Gegevens Opdrachtgever
- De Opdrachtgeveris ervoor verantwoordelijk, dat alle voor de uitvoering van een Overeenkomst benodigde, relevante of
nuttige gegevens en informatie steeds tijdig en in voor Opdrachtnemer geheel begrijpelijke en bruikbare vorm aan
Opdrachtnemer ter beschikking zullen worden gesteld. De kosten van de verkrijging en het in begrijpelijke en bruikbare
vorm brengen en houden van dergelijke gegevens en informatie en van de terbeschikkingstelling daarvan aan
Opdrachtnemer zijn voor rekening van de Opdrachtgever. - Opdrachtnemer is ten opzichte van de Opdrachtgever gerechtigd om, ingeval voor de uitvoering van de Overeenkomst
benodigde gegevens en informatie niet, niet volledig, niet tijdig, of niet in de juiste vorm aan Opdrachtnemer ter
beschikking zijn gesteld, of indien de Opdrachtgever anderszins niet voldoet aan zijn verplichtingen, de uitvoering van de
Overeenkomst op te schorten of te staken. In een dergelijk geval zal de Opdrachtgever, onverminderd het recht van
Opdrachtnemer op vergoeding van schade, in elk geval aan Opdrachtnemer de toepasselijke vergoeding verschuldigd zijn
voor hetgeen redster uitvoering van de Overeenkomst is verricht, terwijl Opdrachtnemer alsdan voorts gerechtigd is extra
kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen. - Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband
met de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn. - Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aan
Opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afk omstig zijn. - Opdrachtgever garandeert jegens de Opdrachtnemer dat de door Opdrachtgever aangeleverde bescheiden op
rechtmatige wijze zijn verkregen en door Opdrachtnemer rechtens mogen worden gebruikt bij de uitvoering van de
opdracht.Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden die voortvloeien uit het gebruik
door Opdrachtnemer van de door Opdrachtgever aangeleverde bescheiden. - De uit de vertraging in de uitvoering van de Overeenkomst voortvloeiende extra kosten en extra honorarium, ontstaan
door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens, zijn voor rekening van
Opdrachtgever. - Indien en voor zover Opdrachtgever zulks verzoekt, worden de ter beschikking gestelde bescheiden, behoudens het
bepaalde onder N, aan deze geretourneerd.


E. Uitvoering opdracht en advisering
- Uitvoering van een aanvaarde opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve van de betreffende Opdrachtgever. Derden
kunnen geen rechten ontlenen aan of verband houdende met de opdracht of met de inhoud van de voor uitvoering van de
opdracht of in verband daarmede verrichte werkzaamheden en activiteiten. De rechten van Opdrachtgever uit hoofde va
de overeenkomst zijn niet overdraagbaar. - Indien een Opdrachtgever een derde/derden laat kennisnemen van de inhoud van de ten behoeve van hem door
Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden of activiteiten, dient de Opdrachtgever de derde op deze algemene
voorwaarden te wijzen en ervoor te zorgen, dat deze algemene voorwaarden ook door deze derde(n) worden
geaccepteerd. Iedere Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer en zijn medewerkers en hulppersonen tegen vorderingen
van derden, die zijn gebaseerd op of verband houden met schade, welke is geleden of beweerdelijk zou zijn geleden door of
in verband met de werkzaamheden of activiteiten door Opdrachtnemer en zijn medewerkers en hulppersonen ten behoeve
van de Opdrachtgever verricht, en iedere Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer en zijn medewerkers en hulppersonen
tegen vorderingen van derden, welke zijn gebaseerd op of verband houden met schade, welke is geleden of beweerdelijk
zou zijn geleden door of in verband met een door Opdrachtnemer of één van zijn werknemers of andere hulppersonen
gedane melding in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme. - Opdrachtnemer zal bij de uitvoering van de aan hem verleende opdracht en bij de selectie van door hem in te schakelen
andere personen/ instellingen de zorg van een goed Opdrachtnemer in acht nemen. - Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de Overeenkomst wordt uitgevoerd.
Opdrachtnemer zal zo mogelijk rekening houden met tijdig verstrekte en verantwoorde aanwijzingen van Opdrachtgever
omtrent de uitvoering van de Overeenkomst. - Opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste vermogen en als een zorgvuldig handelende beroepsbeoefenaar
uitvoeren. Opdrachtnemer kan evenwel niet instaan voor het bereiken van enig beoogd resultaat. - Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden, zonder kennisgeving aan en toestemming van Opdrachtgever,
te laten verrichten door een door Opdrachtnemer aan te wijzen persoon of derde, indien zulks naar het oordeel van
Opdrachtnemer wenselijk is.
7.Opdrachtnemer voert de Overeenkomst uit in overeenstemming hetgeen krachtens de wet van hem wordt geëist. - Indien tijdens de duur van de Overeenkomst werkzaamheden worden verricht ten behoeve van het beroep of bedrijf van
Opdrachtgever welke niet vallen onder de werkzaamheden waarop de Overeenkomst betrekking heeft , worden deze
werkzaamheden op grond van afzonderlijke Overeenkomsten geacht te zijn verricht onder gelijke voorwaarden zoals in de
offerte en Overeenkomst bepaald. - Eventueel in de Overeenkomst bepaalde termijnen waarbinnen de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, gelden
slechts bij benadering en niet als fatale termijnen. Overschrijding van een dergelijke termijn levert dan ook geen
toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer en mitsdien geen grond voor ontbinding van de Overeenkomst op.
Opdrachtgever kan, bij overschrijding van een dergelijke termijn, wel een nieuwe, redelijke, termijn stellen, waarbinnen
Opdrachtnemer de Overeenkomst, behoudens overmacht, wel uitgevoerd moet hebben. Overschrijding van die nieuwe,
redelijke, termijn levert wel een grond op voor ontbinding van de Overeenkomst door Opdrachtgever waarbij de
Opdrachtgever Opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk in gebreke dient te stellen voordat Opdrachtnemer in verzuim zal
kunnen zijn. Opdrachtnemer zal nimmer aansprakelijk zijn voor enige overschrijding van een termijn zoals in dit lid van dit
artikel bedoeld, en bij overschrijding daarvan is Opdrachtnemer ten opzichte van Opdrachtgever niet gehouden tot enige
vergoeding van schade. - Indien is afgesproken, dat advisering in stappen of fasen zal gebeuren, is Opdrachtnemer gerechtigd de werkzaamheden
met betrekking tot een volgende stap of fase, dan wel enig deel van die werkzaamheden uit te stellen of op te schorten
totdat de Opdrachtgever de resultaten van de voorafgaande stap(pen) of fase(n) schriftelijk heeft goedgekeurd. Indien de
uitvoering van de opdracht in stappen of fasen plaatsvindt is Opdrachtnemer daarnaast gerechtigd om de werkzaamheden
per fase aan de Opdrachtgever te factureren en verdere uitvoering van de volgende fase(n) van de werkzaamheden op te
schorten totdat deze facturen door Opdrachtgever zijn betaald. - Indien aan Opdrachtnemer tijdens de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden blijkt, dat een wijziging en/of
uitbreiding daarvan noodzakelijk of wenselijk is als gevolg van door de Opdrachtgever onjuist of onvolledig aangeleverde
informatie, zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever daarover schriftelijk inlichten waarbij, ingeval voor de advisering een
vaste prijs is overeengekomen, Opdrachtnemer de Opdrachtgever zal mededelen welke prijsverhoging de wijziging of
uitbreiding met zich zal brengen. Indien de Opdrachtgever dan niet binnen veertien (14) dagen schrift elijk met de
voorgestelde wijzigingen en/of uitbreidingen heeft ingestemd, zal Opdrachtnemer gerechtigd zijn de uitvoering van de
werkzaamheden op te schorten of te staken, in welk geval de Opdrachtgever gehouden zal zijn Opdrachtnemer een
vergoeding te betalen voor de reeds verrichte werkzaamheden volgens het door Opdrachtnemer gehanteerde tarief, ook
indien een vaste prijs was overeengekomen, zulks onverminderd het recht van Opdrachtnemer tot het vorderen van
schadevergoeding. - Indien Opdrachtnemer de Opdrachtgever omtrent een noodzakelijke of gewenste wijziging of uitbreiding inlicht,zal het
tijdstip van de voltooiing van de advisering tenminste drie (3) weken worden opgeschoven, terwijl voorts, indien een
wijziging of uitbreiding van de werkzaamheden plaatsvindt, dit tijdstip navenant verder zal worden opgeschoven.


F. Support Service buiten kantoortijden
1.Indien in de Overeenkomst is overeengekomen dat door Opdrachtnemer 24/7 Support Service werkzaamheden zullen
worden verricht, geschiedt dat onder de voorwaarden zoals bepaald in dit artikel. Indien 24/7 Support Service
werkzaamheden niet expliciet overeengekomen zijn in de Overeenkomst, geschiedt systeembeheer en supportservice door
Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever enkel gedurende Kantoortijden.
2.24/7 Support Service werkzaamheden zijn enkel bedoeld voor Incidenten. Onder “Incident” zoals bedoeld in dit artikel
wordt verstaan een operationele gebeurtenis die geen onderdeel uitmaakt van standaard werking van de door of via
Opdrachtnemer geleverde diensten en/of systemen, als gevolg waarvan de operationele, essentiële dienstverlening van
Opdrachtgever ernstig wordt belemmerd en waarvoor spoedeisend ingrijpen noodzakelijk dan wel zeer wenselijk is. Of een
calamiteit voldoet als “Incident” in de zin van dit arti kel is te allen ti jde ter beoordeling aan Opdrachtnemer.
3.Opdrachtnemer stelt aan Opdrachtgever telefonische support ondersteuning buiten Kantoortijden beschikbaar waarbij
Opdrachtgever in het geval van een Incident via een door Opdrachtnemer ter beschikking gesteld telefoonnummer te allen
tijde contact kan opnemen met een supportmedewerker. Het is Opdrachtnemer uitdrukkelijk verboden om het
telefoonnummer bedoeld voor Incidenten te delen met derden.
4. Opdrachtgever zal voorafgaand aan het melden van een Incident buiten Kantoortijden een redelijke poging doen om het
Incident op te lossen en te analyseren.
5.Indien Opdrachtgever te onrechte melding maakt van een Incident of buiten Kantoortijden via het voor Incidenten ter
beschikking gestelde telefoonnummer een calamiteit meldt terwijl er geen sprake is van een Incident, wordt hiervoor door
Opdrachtnemer een tarief bij Opdrachtgever in rekening gebracht ter hoogte van € 225,- exclusief BTW.


G. Geheimhouding en exclusiviteit
1.Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding tegenover derden, die niet bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn
betrokken. Deze geheimhouding betreft alle informatie van vertrouwelijke aard die hem door Opdrachtgever ter
beschikking is gesteld en de door verwerking daarvan verkregen resultaten. Deze geheimhouding geldt niet voor zover
wettelijke of beroeps regelen, waaronder begrepen maar niet beperkt tot de meldingsplicht voortvloeiend uit de Wet ter
voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme en andere nationale of internationale regelgeving met
vergelijkbare strekking, Opdrachtnemer een informatieplicht opleggen, of voor zover Opdrachtgever Opdrachtnemer van
de geheimhoudingsplicht heeft ontheven. Deze bepaling verhindert ook niet vertrouwelijk collegiaal overleg binnen de
organisatie van Opdrachtnemer, voor zover Opdracht nemer zulks voor een zorgvuldige uitvoering van de Overeenkomst of
ter zorgvuldige voldoening aan wettelijke of beroepsverplichtingen noodzakelijk acht, of verstrekking van de informatie aan
derden voor zover dit noodzakelijk is in verband met juridische geschillen of op voorschrift van een regionale of nationale
autoriteit.
2. Opdrachtnemer is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten, mits die uitkomsten niet te herleiden
zijn tot individuele Opdrachtgevers, aan te wenden voor statistische of vergelijkende doeleinden.
3. Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die hem door Opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te
wenden voor een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen, uitgezonderd het bepaalde in lid 1 en lid 2, en in geval
Opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in een tucht-, civiele of strafprocedure, waarbij deze stukken van belang kunnen zijn.
4. Opdrachtnemer staat ervoor in, dat zijn personeel en de personen van wie hij zich bij de uitvoering van deze
Overeenkomst bedient,zich onderwerpen aan de bij Opdrachtnemer geldende regels c.q. reglement ter zake van
geheimhouding.


H. Intellectuele eigendom
- Alle intellectuele eigendomsrechten, welke – waar en wanneer dan ook – ten aanzien van de resultaten van de diensten
zullen of kunnen worden uitgeoefend, berusten exclusief bij Opdrachtnemer. Voor zover nog nodig worden deze rechten
op grond van deze Overeenkomst door de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer overgedragen, welke overdracht door
Opdrachtnemer bij dezen wordt aanvaard. De intellectuele eigendomsrechten, welke ten aanzien van de door
Opdrachtnemer te verrichten diensten kunnen worden uitgeoefend, blijven bij Opdrachtnemer berusten. Indien
Opdrachtnemer aan Opdrachtgever de opdracht verleend om werken tot stand te brengen, berusten alle intellectuele
(eigendoms)rechten daarvan eveneens uitsluiten bij Opdrachtnemer, tenzij hierover expliciet schriftelijk andersluidende
afspraken zijn gemaakt in de Overeenkomst. - Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden de producten zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, waaronder begrepen
maar niet beperkt tot computerprogramma’s,systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model) contracten en andere
geestesproducten, één en ander in de ruimste zin des woords, al dan niet met inschakeling van derden, aan derden te
verstrekken, te verveelvoudigen, openbaar te maken of te exploiteren. - Het is Opdrachtgever niet toegestaan (hulpmiddelen van) die producten aan derden ter hand te stellen, anders dan ter
inwinning van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van Opdrachtnemer. - Indien Opdrachtnemer in opdracht van Opdrachtgever applicaties en/of soft ware en/of werken (hierna: de Soft ware)
tot stand brengt, verleent Opdrachtnemer aan Opdrachtgever, op voorwaarde dat Opdrachtgever alle wettelijke
verplichtingen en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst jegens Opdrachtnemer (tijdig) nakomt, een nietexclusief, beperkt, herroepbaar en niet-overdraagbaar recht tot installatie van, toegang tot en gebruik van de Soft ware
(hierna: de Licentie). Iedere Licentie mag slechts door één natuurlijke persoon worden gebruikt, tenzij Opdrachtnemer
en Opdrachtgever expliciet een meervoudig gebruik overeengekomen zijn, en mag niet worden gedeeld. Na afloop van
de licentietermijn verloopt de Licentie. Opdrachtnemer heeft het recht om functionaliteiten en functies van de Software
eenzijdig te wijzigen en Opdrachtgever kan geen aanspraak maken op specifieke functies of functionaliteiten van de
Soft ware.


I. Overmacht
- Als “overmacht” wordt beschouwd, iedere omstandigheid, oorzaak of gebeurtenis, waar ook plaatsvindend, optredend of
zich voordoend, die de correcte, volledige en tijdige nakoming van enige verbintenis van Opdrachtnemer tijdelijk of blijvend
verhindert, onmogelijk maakt of onredelijk bezwaarlijk maakt, en welke omstandigheid, oorzaak of gebeurtenis
Opdrachtnemer redelijkerwijs niet kan voorkomen, of welke geheel of ten dele buiten de invloedssfeer van Opdrachtnemer
ligt of waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen. Als overmacht leverende omstandigheid, oorzaak of
gebeurtenis, worden in elk geval onder meer beschouwd: brand, ontploffing, blikseminslag, overstroming, storm, sneeuw,
vorst en andere weersomstandigheden; staking, werkonderbreking, bovenmatig (ziekte)verzuim van personeel van Opdrachtnemer; oorlog, molest; epidemieën of pandemieën waardoor Opdrachtnemer in de uitvoering van zijn werkzaamheden wordt belemmerd; maatschappelijke onrust; overheidsmaatregelen en/of voorschrift en, welke de nakoming van verbintenissen verhinderen, vertragen of anderszins bemoeilijken; technische storingen en/of mankementen,
vertraging, storing of onderbreking in of reparatie van computer en het daarbij behorende netwerk. - Als “overmacht” worden tevens beschouwd de gevolgen van enige omstandigheid, oorzaak of gebeurtenis als bedoeld in
het voorgaande lid. - Opdrachtgever heeft het recht, in geval van overmacht, de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke
ingang schriftelijk op te zeggen. - Ongeacht het gestelde in de eerste twee leden van dit artikel, geldt, dat indien Opdrachtnemer door overmacht is
verhinderd enige verbintenis jegens de Opdrachtgever na te komen, en de overmachtssituatie naar het oordeel van
Opdrachtnemer van blijvende of langdurige aard is, de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer een regeling kunnen treffen
over de ontbinding van de Overeenkomst volgens de wet en de daaraan verbonden gevolgen. - Opdrachtnemer is gerechtigd betaling te vorderen ter zake van al hetgeen door of namens hem ter uitvoering van de
Overeenkomst met de Opdrachtgever is gepresteerd voordat de overmacht opleverende omstandigheid, oorzaak of
gebeurtenis optrad of is gebleken.


I. Honorarium
1.Alle door Opdrachtnemer geoffreerde tarieven gelden exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
2. Opdrachtnemer heeft het recht vóór de aanvang van de werkzaamheden en tussentijds de uitvoering van zijn
werkzaamheden op te schorten tot dat Opdrachtgever een door Opdrachtnemer in redelijkheid vast te stellen voorschot
voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald, dan wel daarvoor zekerheid heeft verstrekt.
3.Het honorarium van Opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de verrichte werkzaamheden.
4. Het honorarium van Opdrachtnemer kan bestaan uit een vooraf vastgesteld bedrag per Overeenkomst en/of kan worden
berekend op basis van tarieven per door Opdrachtnemer gewerkte tijdseenheid en is verschuldigd naarmate door
Opdrachtnemer werkzaamheden ten behoeve van Opdrachtgever zijn verricht. Indien Opdrachtgever voorafgaand aan de
uitvoering van de werkzaamheden tijdseenheden tegen een vooraf bepaald uurtarief van Opdrachtnemer inkoopt is
Opdrachtgever betaling verschuldigd op het moment dat de tijdseenheden aan Opdrachtgever worden toegekend.
Toekenning van de werkzaamheden naar tijdseenheden vindt plaats na aanvaarding van de offerte waarin deze
aangeboden tijdseenheden worden vermeld dan wel van rechtswege indien de door Opdrachtgever afgenomen
werkzaamheden voor 90% door Opdrachtnemer zijn besteed, tenzij de overeenkomst dan wel de wijze van het afnemen
van de werkzaamheden door Opdrachtgever tijdig is opgezegd. Bij de toekenning van nieuwe tijdseenheden van
rechtswege worden een gelijk aantal tijdseenheden aan Opdrachtgever toegekend als het aantal tijdseenheden dat in de
voorgaande cyclus door Opdrachtgever is afgenomen. Vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst door Opdrachtgever
leidt niet tot een recht op restitutie van de reeds toegekende uren.
5. Indien een per Overeenkomst vastgesteld bedrag is overeengekomen, is Opdrachtnemer gerechtigd daarenboven een
tarief per gewerkte tijdseenheid in rekening te brengen, indien en voor zover de werkzaamheden de in de Overeenkomst
voorziene werkzaamheden te boven gaan, hetgeen Opdrachtgever dan eveneens verschuldigd is.
6. Opdrachtnemer is gerechtigd een vast overeengekomen honorarium te verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de
werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate
onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de Overeenkomst, dat in redelijkheid niet van Opdrachtnemer mag worden
verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium. In dat
geval is Opdrachtgever gerechtigd om de Overeenkomst met Opdrachtnemer met onmiddellijke ingang op te zeggen.
7. Indien zich na de totstandkoming van de Overeenkomst, doch voordat de opdracht geheel is uitgevoerd, aanzienlijke
tariefverhogingen plaatsvinden bijvoorbeeld als gevolg van fiscale wijzigingen of anderszins, is Opdrachtnemer gerechtigd
het overeengekomen tarief dien overeenkomstig aan te passen, tenzij Opdrachtgever en Opdrachtnemer hierover andere
afspraken hebben gemaakt. Opdrachtnemer zal het voornemen van een prijswijziging zoals bedoeld in dit lid aan
Opdrachtgever schriftelijk kenbaar maken. Indien Opdrachtnemer niet instemt met de prijswijziging zoals bedoeld in dit lid
is Opdrachtgever gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen.
8. Het honorarium van Opdrachtnemer,zo nodig vermeerderd met verschotten en declaraties van ingeschakelde derden,
wordt, inclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting, tenzij er sprake is van vooraf afgenomen tijdseenheden
zoals bedoeld in lid 4, per maand, per kwartaal, per jaar of na volbrenging van de werkzaamheden aan Opdrachtgever in
rekening gebracht.
9. Opdrachtnemer is bevoegd om de reiskosten die door of namens Opdrachtnemer worden gemaakt ten behoeve van de
uitvoering van de werkzaamheden aan Opdrachtgever te factureren voor het bedrag van € 0,45 per kilometer.


J. Betaling
- Betaling van het factuurbedrag door Opdrachtgever dient te geschieden binnen de overeengekomen termijnen, doch in
geen geval later dan 14 dagen na factuurdatum, in de gefactureerde valuta, ten kantore van Opdrachtnemer of door middel
van stortingen ten gunste van een door deze aan te wijzen bankrekening en, voor zover de betaling betrekking heeft op de
werkzaamheden, zonder enig recht op korting of schuldvergelijking. - Indien Opdrachtgever niet binnen de in lid 1 genoemde termijn, dan wel niet binnen de nader overeengekomen termijn
heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim en heeft Opdrachtnemer, zonder dat een nadere sommatie of
ingebrekestelling is vereist, het recht vanaf de vervaldag Opdrachtgever over het gefactureerde bedrag de wettelijke rente
in rekening te brengen met een minimum van 1,5% per maand, tot aan de dag van complete voldoening, een en ander
onverminderd de verdere rechten van Opdrachtnemer. - Alle kosten, ontstaan ten gevolge van gerechtelijke of buitengerechtelijke incassering van de vordering,zijn voor rekening
van Opdrachtgever, ook voor zover deze kosten de rechterlijke proceskostenveroordeling overtreffen. De
buitengerechtelijke kosten zijn vastgesteld op ten minste 15% van het te vorderen bedrag, met een minimum van € 250, -. - Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Opdrachtnemer daartoe
aanleiding geeft , is Opdrachtnemer gerechtigd van Opdrachtgever te verlangen dat deze (aanvullende)zekerheid stelt in
een door Opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien Opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is
Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk
op te schorten en is al wat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welken hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar. - In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de
gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag. - Iedere betaling van de Opdrachtgever strekt in de eerste plaatst er voldoening van de door hem verschuldigde rente en
van de aan Opdrachtnemer verschuldigde incassokosten en administratiekosten, en vervolgens ter voldoening van de
openstaande vordering in volgorde van ouderdom, derhalve te beginnen met de oudste openstaande vordering.
7.Opdrachtgever is nimmer bevoegd de openstaande facturen van Opdrachtnemer te verrekenen met enige vordering die
Opdrachtgever heeft of mogelijk verkrijgt op Opdrachtnemer, noch om betaling van openstaande facturen op te schorten.


K. Reclamatie
- Een klacht met betrekking tot de verrichte werkzaamheden dient schriftelijk binnen 30 dagen na de verzenddatum van
de stukken of informatie waarover Opdrachtgever klaagt, dan wel binnen 30 dagen na de ontdekking van het gebrek indien
Opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan Opdrachtnemer te worden
kenbaar gemaakt. - Klachten met betrekking tot het factuurbedrag dienen schriftelijk binnen acht (8) dagen na de datum van die factuur bij
Opdrachtnemer te worden ingediend. - Klachten als in het eerste lid bedoeld,schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op, behoudens voor zover
Opdrachtnemer te kennen heeft gegeven dat hij de klacht gegrond acht. - In geval van een terecht uitgebrachte klacht heeft Opdrachtnemer naar eigen inzicht de keuze tussen aanpassing van het
in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of
het geheel of het gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door
Opdrachtgever al betaald honorarium zonder dat de Opdrachtgever daarnaast enig recht kan doen gelden op welke
vergoeding dan ook. - Klachten kunnen alleen in behandeling worden genomen wanneer daarbij de aard en de grond van de klachten
nauwkeurig zijn opgegeven. - Indien de klacht niet tijdig wordt ingesteld, vervallen alle rechten van Opdrachtgever in verband met herstel van de
gebreken of vergoeding van de uit de gebreken voortvloeiende schade.


L. Aansprakelijkheid, vrijwaring en verval
- Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is
geregeld.
2.Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade welke door een fout van Opdrachtnemer is ontstaan doordat
Opdrachtgever Opdrachtnemer onjuiste en/of onvolledige informatie heeft verstrekt. Indien Opdrachtgever aantoont dat
zij schade heeft geleden door een fout van Opdrachtnemer die bij zorgvuldig handelen door Opdrachtnemer zou zijn
vermeden, is Opdrachtnemer voor die schade aansprakelijk tot maximaal het bedrag zoals bepaald in dit artikel.
3.Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade indien de opdracht wegens ziekte of andere afwezigheid van voor
Opdrachtnemer werkzame personen vertraging oploopt.
4.Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor indirecte schade, waaronder mede begrepen gevolgschade, gederfde winst,
gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie is te allen tijde uitgesloten.
5.Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer
beperkt tot een maximum van eenmaal het netto bedrag dat gefactureerd is voor de dienst waar de schade uit voort
gevloeid is, althans voor dat gedeelte van de dienst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft , tenzij sprake is van opzet
of bewuste roekeloosheid zijdens Opdrachtnemer. Indien de Overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met
een looptijd van langer dan een jaar, wordt het netto factuurbedrag gesteld op het totaal van de facturen bedongen voor
een jaar.
6.Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, tenzij Opdrachtgever aantoont dat
de schade geen verband houdt met verwijtbaar handelen of nalaten van haar kant dan wel veroorzaakt is door opzet of
bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tevens voor eventuele aanspraken
van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke aan Opdrachtgever
toerekenbaar is.
7.De in dit artikel neergelegde aansprakelijkheidsbeperking wordt mede bedongen ten behoeve van door Opdrachtnemer
voor de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakelde derden, die derhalve hierdoor een rechtstreeks beroep op deze
aansprakelijkheidsbeperking hebben.
8.Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door het niet deugdelijk functioneren van de door bij de
uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, soft ware, gegevensbestanden, registers of andere zaken.


M. Opzegging
1.Opdrachtnemer kan de Overeenkomst wegens voor Opdrachtnemer gewichtige redenen te allen tijde met onmiddellijke
ingang door opzegging beëindigen. Opdrachtgever kan de Overeenkomst enkel tussentijds opzeggen indien er sprake is van
een ernstige tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst door Opdrachtgever en Opdrachtnemer Opdrachtgever in
gebreke heeft gesteld en een redelijke termijn heeft gegund om de tekortkoming te herstellen maar herstel desondanks is
uitgebleven. Indien de Overeenkomst eindigt voordat de opdracht is voltooid, ofwel als gevolg van tussentijdse opzegging
ofwel als gevolg van ontbinding, is het bepaalde onder M, vierde lid van toepassing en is Opdrachtgever vergoeding van de
reeds door of namens Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden verschuldigd.
2.Opzegging dient schriftelijk bij aangetekend schrijven of langs elektronische weg aan de wederpartij te worden
medegedeeld. De kennisgeving van opzegging langs elektronische weg geldt pas al zijnde ontvangen door Opdrachtnemer
nadat de ontvangst van de kennisgeving door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever is bevestigd.
3.Onder “gewichtige redenen” zoals bedoeld in lid 1 van dit arti kel wordt in ieder geval, maar niet uitsluitend, begrepen
indien: de Opdrachtgever in staat van faillissement verklaard wordt, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surseance
van betaling indient, of aan de Opdrachtgever, voorlopige of definitieve, surseance van betaling verleend wordt, of beslag
wordt gelegd op het gehele vermogen van de Opdrachtgever of een gedeelte daarvan; de Opdrachtgever, indien deze een
natuurlijke persoon is, overlijdt of onder curatele wordt gesteld, dan wel goederen van de Opdrachtgever onder bewind
worden gesteld; als de Opdrachtgever een rechtspersoon is, de liquidatie van de Opdrachtgever wordt aangevangen, dan
wel een vordering tot ontbinding van de Opdrachtgever wordt ingesteld of een ontbindingsbesluit ten aanzien van de
Opdrachtgever wordt of is genomen, dan wel indien er sprake is van een tekortkoming in de nakoming van de
Overeenkomst door Opdrachtgever.
4.Indien een Overeenkomst als gevolg van de bepalingen van dit artikel wordt opgezegd of ontbonden,zullen de bedragen,
welke de Opdrachtgever op het ogenblik van opzegging of ontbinding aan Opdrachtnemer verschuldigd is ten volle
verschuldigd blijven, en zal de Opdrachtgever ten aanzien van deze bedragen de rente en kosten verschuldigd zijn volgens
de bepalingen van deze algemene voorwaarden, onverminderd het recht van Opdrachtnemer tot het vorderen van
schadevergoeding en de overige aan Opdrachtnemer toekomende rechten.
5.Indien en voor zover Opdrachtnemer de Overeenkomst door opzegging beëindigt, is hij gehouden Opdrachtgever
gemotiveerd mede te delen welke redenen ten grondslag liggen aan de opzegging en al datgene te doen wat de
omstandigheden in het belang van Opdrachtgever eisen.
6.Opdrachtgever kan de Overeenkomst van abonnementen beëindigen door schriftelijke opzegging uiterlijk drie (3)
maanden voor de datum waarop het abonnement automatisch stilzwijgend wordt verlengd voor de gelijke duur van de
vorige periode. Indien opzegging buiten deze termijn plaatsvind dan dient ten alle tijden betaling van de nieuwe termijn
plaats te vinden.


N. Opschortingsrecht
- Op alle goederen en zaken, welke zich van of namens de Opdrachtgever onder Opdrachtnemer bevinden, ongeacht de
oorzaak of reden daarvan, heeft Opdrachtnemer een retentierecht zolang de Opdrachtgever niet aan al zijn verplichtingen
jegens Opdrachtnemer heeft voldaan. Opdrachtnemer is gehouden de zaken/goederen bedoeld in het voorgaande lid
volgens goed koopmansgebruik te beheren of te doen beheren, maar de Opdrachtgever zal geen enkel recht op vergoeding
of schadevergoeding kunnen doen gelden ingeval van geheel of gedeeltelijk tenietgaan of verlies van die goederen/zaken
en/of schade aan die goederen/zaken buiten schuld van de Opdrachtnemer, en het risico voor die goederen blijft dan ook
bij de Opdrachtgever.


O. Titels van de artikelen
1.Titels van de artikelen van deze algemene voorwaarden dienen uitsluitend om de lezing en overzichtelijkheid daarvan te
vergemakkelijken, doch hebben geen andere betekenis; deze ti tels zullen in het bijzonder niet kunnen worden gebruikt
voor de interpretatie van deze algemene voorwaarden.


P. Geldigheid
1.Ingeval enige bepaling van deze algemene voorwaarden geheel of ten dele niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn,
dit ten gevolge van enig wettelijk voorschrift , rechterlijke uitspraak, of enige richtlijn, beslissing, aanbeveling of maatregel
van enige plaatselijke, regionale, nationale of supranationale autoriteit of instantie, dan wel anderszins, dan zal dit geen
enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene voorwaarden. Indien een bepaling
van deze algemene voorwaarden niet geldig mocht zijn om een reden als bedoeld in de vorige volzin, maar wel geldig zou
zijn indien deze beperktere omvang of strekking zou hebben, dan zal deze bepaling automatisch gelden met de meest
verstrekkende of omvangrijkste beperktere omvang of strekking, waarmede of waarin zij wel geldig is.


Q. Toepasselijk recht en forumkeuze
1.Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer waarop deze algemene voorwaarden van toepassing
zijn, is Nederlands recht van toepassing.
2.De bevoegde rechter van het arrondissement waarin Opdrachtnemer is gevestigd is in eerste aanleg bij uitsluiting
bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen die verband houden met de Overeenkomsten tussen
Opdrachtgever en Opdrachtnemer.Opdrachtnemer3. In afwijking van het bepaalde in lid 2 kunnen Opdrachtgever en
Opdrachtnemer kiezen voor een andere wijze van geschillenbeslechting.
Geleen – juni 2025