CRM systemen

Geen enkel zichzelf serieus nemend bedrijf kan zonder CRM systeem. De afkorting CRM staat voor customer relationship management. Het is dus een tool voor het managen van je relatiebestand. Met een goed ingericht CRM verzamel je in één systeem al je klantcontacten, afspraken en documenten.
Dit betekent dat je altijd een actueel klantbeeld bij de hand hebt, waardoor je sneller inspeelt op kansen. Een CRM systeem biedt je structuur, verhoogt je kans op succes en zorgt voor tevreden klanten. Het automatiseert en stroomlijnt allerlei (repeterende) processen. Iets wat een stuk lastiger is als ze zelf op allerlei lijstjes en spread sheets het overzicht probeert te bewaren.

Wat doet een CRM systeem?​

Een CRM systeem zorgt voor grip op je relatiebeheer. Aangezien je gemaakte afspraken altijd terugvindt, net als openstaande vragen en afgehandelde problemen. Het voordeel van CRM is dus dat je direct weet wat er bij iedere klant speelt. Daarmee geef je zonder extra moeite persoonlijke aandacht aan je klant.

Via een grote schat aan informatie over alle personen die in contact zijn geweest met jouw bedrijf, kun je in één oogopslag de voor jouw bedrijf relevante informatie over een persoon inzien.
Contactgegevens, logs van gevoerde gesprekken via alle communicatiekanalen en de huidige status (lead, nieuwe klant, langdurige klant) zijn voorbeelden van essentiële informatie die jou helpt om te bepalen hoe en wanneer je het best met deze persoon communiceert. Een CRM maakt het je makkelijk om op allerlei kenmerken te filteren om antwoorden te krijgen op fundamentele vragen
voor je bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld hoe veel contact er nodig is voor een lead een klant wordt. Of hoe veel tijd er tussen een eerste contact en een eerste aankoop zit.

Een paar belangrijke functionaliteiten die zeker in een CRM systeem moeten zitten:

Takenbeheer​
Ieder bedrijf heeft afspraken om na te komen. Een CRM systeem helpt je om geen afspraak meer te vergeten en geen deadline meer te missen. Je kunt taken voor jezelf en collega’s taken aanmaken, beheren, afhandelen en archiveren.
Analyse​
Je wilt natuurlijk weten wat voor resultaat jouw (marketing)inspanningen hebben. Worden jouw gepersonaliseerde e-mails überhaupt wel gelezen? Reageert er ooit iemand op je call to action? Welk communicatiekanaal leidt tot de hoogste conversie? Dit zijn voorbeelden van vragen die je, door alle informatie in één CRM systeem onder te brengen, eenvoudig kunt beantwoorden. Veel CRM’s zorgen ervoor dat je dit niet handmatig hoeft te doen, maar bieden hier een ingebouwde analyse-functionaliteit voor.
Marketing​
Je marketingcampagne is alleen succesvol als je de juiste personen benadert op het juiste moment en via de juiste kanalen. Allemaal zaken waarbij een CRM systeem je helpt. In een CRM systeem segmenteer je eenvoudig verschillende doelgroepen. Als gevolg maak je dus altijd een relevante selectie. Met gerichte (marketing)communicatie verhoog je de kans op succes.
Sales​
Een CRM systeem ondersteunt je bij het sluiten van deals. Je stroomlijnt het volledige proces; van lead (bijvoorbeeld een anonieme website bezoeker, of iemand die je tegenkomt bij een beurs) tot klant. Zo is elke fase van je sales funnel inzichtelijk. Deze informatie is vervolgens beschikbaar voor iedereen in je team die er iets aan heeft. Zo wordt er nooit dubbel werk gedaan. Een goed ingericht CRM systeem zorgt dat jij in een oogopslag de status van deals kunt zien en de hoeveelheid klantcontact die ervoor nodig is geweest.
Customer service​
Gaat er toch eens iets niet helemaal volgens plan en meldt een klant een probleem, dan ondersteunt het CRM systeem de klantenservice. Door vragen of klachten van je klant als ticket op te nemen in je database, heeft de medewerker direct de juiste context om de klant zo goed mogelijk te woord te staan. Je kan het hele klantenserviceproces zelf vormgeven, in je eigen huisstijl qua taalgebruik en vormgeving. Dit zorgt ervoor dat je efficiënt en relevant bent zonder je persoonlijkheid te verliezen. Ook gaat er nooit meer een melding verloren.

Een CRM systeem biedt dus vele voordelen en neemt jou en je medewerkers veel werk uit handen.

Wat is het beste CRM systeem voor jou?

Een CRM systeem is nuttig voor elke organisatie, groot of klein. Zowel voor commerciële bedrijven als voor zorgverleners, onderwijsinstellingen en overheidsinstanties. Wat het beste CRM systeem is voor jouw organisatie hangt van verschillende zaken af. CRM systemen verschillen op het gebied van functionaliteiten en voorwaarden.

Daarom is het goed om te beginnen met inventariseren van je CRM wensen. Waar liggen je organisatorische behoeftes? Hoeveel personen van hoe veel verschillende afdelingen gaan werken met het systeem? Is het systeem makkelijk aan te passen en uit te breiden? En is het bereikbaar vanaf iedere locatie? Ook prijs speelt een belangrijke rol bij de selectie. Er zijn CRM systemen voor ieder budget. Van gratis varianten tot pakketten voor duizenden euro’s per jaar. Mobile XL kan adviseren welk systeem de beste prijs/kwaliteitverhouding heeft voor jouw behoeften. Je kunt het gekozen systeem zelf inrichten of door ons laten inrichten.

Call Now Button