CRM is de basis voor een goede dienstverlening. De afkorting staat voor Customer Relationship Management. In goed Nederlands: de manier waarop een organisatie de contacten met zijn relaties beheert (prospects, klanten, leveranciers en partners). Professioneel relatiebeheer kan niet zonder CRM software. De software zorgt er onder andere voor dat je je processen kan stroomlijnen, dat je het contact met en de service aan relaties kan verbeteren en dat je meer kan verkopen. CRM software is daarom een onmisbaar instrument voor slimme bedrijven.
Een CRM software oplossing biedt overzicht: alles staat op één centrale plek, namelijk op een overzichtelijk dashboard dat je naar wens kunt inrichten. Daar zie je bijvoorbeeld de geschiedenis van de klant bij jouw bedrijf (contactmomenten), de status van bestellingen en de openstaande klantvragen (tickets). Doordat alle gegevens op een centrale plek worden bewaard, verbeter je meteen het klantcontact, de productiviteit en de samenwerking binnen je team. Kortom, CRM software helpt je om op een klantgerichte manier te werken aan de groei van je bedrijf!
Efficiënte bedrijfsvoering en de beste ervaring voor je klanten (customer experience)
Alle prospect- en klantgegevens worden in het CRM software oplossing opgeslagen en omgezet in nuttige, actiegerichte inzichten die je bedrijfsvoering vele malen efficiënter maken. Alle collega’s die toegang hebben, kunnen dossiers gemakkelijk bijwerken en toegang tot de nieuwste informatie krijgen. En als het systeem in de cloud draait, kan dit overal en op elk verbonden apparaat. Schaalbare CRM-oplossingen synchroniseren de verkoop-, marketing- en helpdeskafdeling om zodoende de ‘customer experience’ te optimaliseren en concurrentievoordelen uit te buiten.
Beslissingen onderbouwen met feiten
Bij bedrijven die geen CRM-systeem gebruiken, raken details gemakkelijk zoek en worden acties snel vergeten. Dan kan het zomaar gebeuren dat de belofte om terug te bellen wordt vergeten en de follow-up voor een vergadering uitblijft. Bepalen welke leads of prospects het interessants zijn, blijft zonder software een beetje nattevingerwerk in plaats van een beslissing onderbouwd met feiten. Zonder CRM-systeem kan een collega vertrekken of met pensioen gaan en al zijn kennis en contactgegevens meenemen. Kortom, zelfs als je een waterdicht plan uitdoktert om foutloze klantgegevens te verzamelen of leads op te volgen, is je strategie weinig waard zonder de juiste software. Want zonder CRM-software blijft je altijd met een pak handmatig werk zitten. Dat is niet vol te houden wanneer je klantenbestand groeit.