04jul

De Toekomst van Retail – Hoe shoppen we over 10 Jaar?

Het is algemeen bekend dat de traditionele Retail het lastig heeft. Zelfs de grote organisaties die jarenlang het straatbeeld hebben bepaald sluiten honderden vestigingen. Hoe ziet de toekomst van Retail er uit over een aantal jaar.

Gezien de gestage migratie naar mobiele en e-commerce shops zal je jezelf wellicht afvragen hoe de Retail er in de toekomst gaat uitzien. De voorspelling is dat er steeds meer een combinatie komt van flexibele-fun-on-demand diensten en producten. De consument verwacht gemak, wil vermaakt worden bij het shoppen. En wil dat op het moment dat het hem of haar uitkomt, namelijk op ieder geschikt moment. Een nieuw woord is hiervoor ontstaan Consutainment. Consutainment is belangrijk in de toekomst van Retail.

Gemak, beleving en heel veel variaties – het wordt een volkomen nieuwe wereld. Dit alles is een must in de toekomst van Retail.

Gaan we nu allemaal thuis op de bank in onze onderbroek voortaan onze aankopen doen? Gaat de fysieke winkel compleet verdwijnen uit het straatbeeld? Wordt het beeld dat de Jetsons ons een groot aantal jaren geleden al schetsten nu echt werkelijkheid?

Hier zijn een aantal dingen die je mag verwachten met de huidige stand van zaken van de bestaande technologieën.

Supersnelle leveringen

Vandaag is de norm bij online aankopen dat de levering in twee dagen plaatsvind. Maar wanneer je hebt opgelet dan zie je dat dit aan het veranderen is. Verassend genoeg zegt zelfs een hoog percentage van 25% van de consumenten dat indien bezorging de volgende dag niet mogelijk is zij de geplande order niet plaatsen bij de online- retailer.

En dat is pas het begin. Het leveren van bestellingen binnen twee uur met drones is een realiseerbare toekomst. In Amerika heeft Amazon het nu al over het bezorgen van bestellingen in de toekomst met drones binnen 30 minuten.

Je keuken vult zichzelf aan

Amazon heeft het al over de “Dash Button,” een knop die je kan instellen en je de mogelijkheid geeft met één druk een nieuwe voorraad van je favoriete product te bestellen.

Dash Buttons

Er schijnt zelfs een Dash-button te zijn van het Nederlandse Heineken. Altijd een koud biertje in je koelkast.

Maar in de toekomst van retail zal dit geheel automatisch gebeuren zonder dat je er zelf ook maar iets voor behoeft te doen. Een startup – WePlenish -, levert al een aantal “IoT-gebaseerde” smart containers die je huishouden revolutionair op zijn kop zetten.

Je hoef je geen zorgen meer te maken over de essentiële zaken zoals koffie, hondenvoer of koekjes. In de containers zit een sensor die automatisch detecteert wanneer de voorraad bijna op is en exact op tijd automatisch een nieuwe bestelling plaats bij de leverancier zonder dat je er ook maar een vinger voor hoeft uit te steken. Het gaat je niet meer overkomen dat je vroeg in de ochtend opstaat en de koffie op is. Of dat je snel naar de winkel moet rennen omdat je bent vergeten nieuw hondenvoer te kopen.

Weet precies wat waar op voorraad is!

Heb je dat ook weleens gehad? Je ging naar een winkel om iets te kopen en vervolgens kwam je er achter dat het product dat je wilde kopen niet op voorraad was. Hoe frustrerend is zo’n ervaring. Een nieuwe functie van Google Home geeft mensen nu de mogelijkheid  om Google Assistant te vragen waar de dichtstbijzijnde winkel is waar ze een bepaald product in de juiste kleur en maat nog op voorraad hebben.

Bijvoorbeeld: “Google, waar kan ik de een paar bruine schoenen in maat 43 vinden van het merk …….?” Google Assistant verteld jou dan exact hoeveel winkels deze schoenen op voorraad hebben staan en welke winkel het dichts bij jouw huidige locatie is.

Uiteraard is dit nog niet beschikbaar voor alle winkels en alle locaties, maar het geeft je een goed beeld wat in de toekomst de standaard wordt in jouw huiskamer.

Met de uitbreiding van mobiele apparaten (niet alleen telefoons), slimme brillen en slimme apparaten, zal e-commerce en de daarbij behorende marketing mogelijkheden onze drukke levensstijl en de verwachting tot het direct bevredigen van onze wensen meer gewoongoed worden. Ieder moment dat we worden geconfronteerd met marketinguitingen zoals via digitale TV, radio, sociale netwerken, etc. krijgen we de mogelijkheid om direct een aankoop te kunnen doen.

Geen gezeul meer met zware boodschappentassen

Eén van de meest vervelende dingen die er zijn wanneer je zelf op pad gaat om dingen te kopen is dat je alles zelf moet vervoeren van de winkel naar huis. In een winkelwagentje door de winkel, door de drukke winkelstraat naar je auto. Wellicht tussendoor nog met de zojuist aangekochte spullen door andere winkels heen, want je koopt meestal niet alles in één winkel. En dan moet je alles vanuit je auto weer het huis in dragen.

In de toekomst is dat allemaal verledentijd wanneer meer winkels het systeem van Bonobo’s gaat gebruiken. Bonobo’s is een Retail winkel van de toekomst, één zonder voorraad. Je kan er spullen uitproberen of passen. En wanneer je het artikel wilt kopen betaal je er in de winkel voor. Maar je krijgt niets mee. Je aankoop wordt direct naar je huis verzonden. Op dit moment nog niet ideaal met twee dagen levertijd. Maar met de twee-uurs leveringen? Of zelfs 30-minuten leveringen van Amazon? In die toekomst zijn je aankopen sneller bij je thuis dan jijzelf.

Pakket bezorgen met een drone

Digitale paskamers en bijzondere belevingen

Bestel je drankje. Pas het licht aan. Bel een collega. En dat allemaal met een paar klikken.

In de toekomst, wordt het bezoek aan een winkel misschien wel net zoiets als naar de bioscoop gaan in plaats van thuis een film kijken. Je gaat er heen voor de beleving:

  • Winkels organiseren een unieke, in-store-only verkoopactie en thema evenementen
  • En de duurdere merkwinkels gebruiken elektrische zelfrijdende auto’s om de VIP-klanten op te halen en weer thuis te brengen
  • En de meer “connected winkels” organiseren interactieve belevingen

High-end retailer Rebecca Minkoff heeft haar verkoop van kleding verdrievoudigd met interactieve touch-screens die de klant de mogelijkheid geven op kledingstukken naar de paskamer te sturen. Maar ook drankjes te bestellen. De spiegel in de paskamer is ook smart gemaakt en toont met behulp van de aanwezige technologie de kledingstukken in verschillende kleuren, maten en stijlen.

En paskamers zoals we deze nu kennen zouden wel eens een item uit het verleden kunnen worden. Waarom zou je de moeite moeten nemen om jezelf in een klein hokje helemaal uit te kleden. Het is tenslotte veel eenvoudiger om met een exacte 3D versie van jezelf kleding te passen en suggesties te krijgen over verschillende stijlen, kleuren en nog veel meer opties.

Sephora, gebruikt op dit moment al een interactieve app om klanten nieuwe make-up kleuren te laten uitproberen en adviezen te krijgen via de camera op je mobiele telefoon.

Robot klantenservice

Mensen lossen problemen graag zelf op. Zeven van de 10 consumenten verwachten van bedrijven een zelfservice optie op hun websites te hebben staan. En 67% geeft de voorkeur aan de zelfservice opties in plaats van het contact zoeken met een persoon binnen het bedrijf.

Robots zijn een andere vorm van zelfservice die mensen gaan appreciëren in de toekomst van Retail. In een grote hardware store wordt al gebruik gemaakt van LoweBot, een robot die in meerdere talen de klanten helpt met het vinden van een artikel. Daar heb je toch meer aan dan aan al die zaterdaghulpjes die niets weten omdat training geld kost en de ondernemer daar niet in wenst te investeren. En voor sommige winkelcentra is de RoboCop echt tot leven gekomen in de vorm van robots als beveiligingspersoneel. In de toekomst van Retail zullen deze een hoop narigheid gaan voorkomen.

De verkoper zal later vervangen worden door robots.

Een dag in het leven van een toekomstige consument

Dus, hoe gaat de toekomst van Retail er uit zien?

Je maakt plannen met je vrienden om virtueel een nieuwe “look” aangemeten te krijgen in de lokale boetiek. Je organiseer een feest in enkele minuten door het laten leveren van alle benodigdheden door drones van verschillende winkels. Je vind dat felbegeerde verjaardagscadeau voor je kinderen met een paar klikken en niet veel later land het cadeau op de deurmat. Het slepen met zware tassen door een menigte van mensen wordt zo 2017.

Door het gebruik van diverse sociale en in-store ontvangers, zoals persoonlijke onderzoeken, wedstrijden en interactieve apps, weten retailers en merken veel beter wat wij willen. Of het nu gaat om de stijl schoenen die we leuk vinden of de lipstick die perfect staat bij onze huidtint. Ze gebruiken deze data om betere, effectievere en persoonlijkere interactieve marketing campagnes op ons los te laten.

Dit betekent dat retailers zich continu moeten blijven ontwikkelen en veranderen. Het is noodzakelijk om te innoveren en de online en fysieke winkel tot één concept met elkaar te integreren. Dit alles om de klanten met zijn aankoop behoefte het zo eenvoudig mogelijk te maken.

Gemak, beleving en heel veel variaties – het wordt een volkomen nieuwe wereld. Dit alles is een must in de toekomst van Retail.

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Lin Grosman – Director of Communications & PR bij GoDataFeed

 

 

Leave a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button